Här kan du läsa våra nyhetsbrev, men också intressanta artiklar rörande hela mötesbranchen och kanske specifikt artiklar som behandlar hur man skapar engagemang bland mötesdeltagarna.

En tydlig engagerande röd tråd genom en hel dags konferens

Vi fick en rolig och utmanande förfrågan från en av våra återkommande företag. Att skapa ”Den röda tråden” är en av våra vanligaste önskemål från våra kunder.

Kundens önskemål:
På ett modernt och interaktivt sätt ska deltagarna få bättre kännedom om företaget och varandra vilket därmed leder till en ökad samarbetsförmåga. Vi önskar en helhetslösning för hela dagen. De ska också känna sig delaktiga och minnas mer än vid en ”vanlig” konferens.

Vilka var deltagarna – demografisk profil
Personalen på företaget var huvudsakligen akademiker från Sverige. 50/50 män/kvinnor och medelålders. Dessutom hade ett företag köpts upp under året vilket gjorde att delar av gruppen inte kände varandra speciellt bra.

Vart är vi på väg? – En trestegsraket!
Vi föreslog en teamworkbaserad trestegsraket där vi anspelar på kända TV-tävlingar. Olika mått av företagsrelaterat innehåll inkluderades och samtliga delar innehöll utmaning, spänning och belöning. Samlingsnamnet blev ”Vart är vi på väg?”

Vart-swedbank-vy.png

Genomförandet
Indelade i team lät vi deltagarna motiveras med utmaningar och spänning för största möjliga engagemang! Med hjälp av olika applösningar på iPads, konferenciern och eget innehåll från företaget skapade vi en röd tråd i denna trestegsraket! Teamen höll ihop hela dagen och tog med sig de insamlade poängen från respektive deltävling, vilket borgade för en rafflande avslutning.
Den gemensamma nämnaren för samtliga delar var teamens huvudverktyg, en iPad.

Del 1 – ”På Spåret”
Dagen startade inne i konferensrummet med ett ”På Spåret” inspirerad moment där vi bytt ut destinationer mot företagets projekt, personer och siffror. På så sätt summerade vi året som gått på ett underhållande och glädjefyllt sätt.

Del 2 – ”The Amazing Race”
Under eftermiddagen startade en iPadbaserad poängjakt med högt fokus på kommunikation, problemlösning och navigering à la ”The Amazing Race”.

rodtrad-AmazingRace-eventeffect.jpg

Del 3 – ”The Game Show – Tidsresan”
Dagen avslutades vid middagsbordet, med stor bildskärm, scen och iPads vid borden, där vi hyllade företagets 25-åriga historia genom underhållande interna frågor i kombination med tidsaktuella omvärldsfrågor. En härlig nostalgitripp där skratt varvades med informativa upplysningar! Resultatet summerades från samtliga delar och till desserten fick det vinnande teamet motta övriga teamens hyllningar! På detta sätt gamifierade vi företagets konferens med roliga och lärorika inslag vilket fick ett väldigt bra resultat.

Så tyckte kunden
Vi uppnådde verkligen vårt syfte med dagen att komma ifrån den vanliga envägskommunikationen som är så vanlig. På detta sätt skapade vi interaktivitet där alla känner sig delaktiga i kombination med att det var väldigt underhållande!”
/ Försäljningsansvarig på bolaget

Helt enligt Active Minds egna tes:
“Vi förstärker resultatet av din konferens genom engagerande aktiviteter och möteskoncept, som gör att deltagarna aktivt analyserar, värderar och kommer ihåg konferensbudskapet, samtidigt som vi ser till att stärka teamkänslan och glädjen i laget.”


Copyright © 2021 Active Minds Holding AB, All rights reserved.

Active Minds Holding AB
Artillerigatan 6 
114 51 Stockholm
Tfn +46 703 53 46 53
info@activeminds.se
www.activeminds.se

"Vi skapar unika konferensaktiviteter och möteskoncept som är engagerande, effektiva och roliga - Live Engagement helt enkelt! ”