Uppdrag: Vi vill att alla ska känna att de behövs och är viktiga i den nya bolagsstrukturen. 45 konkurrerande bolag ska bli 1 under ett nytt varumärke #fusion #employerbranding #omorganisation

Kundens önskemål

Vår kund var ett nybildat bolag med ett nytt varumärke som skulle lanseras. 900 personer från 45 förvärvade bolag, där många var tidigare konkurrenter, skulle nu börja arbeta tillsammans. 

Uppdragsgivaren ville att samtliga anställda skulle känna att var och en är oumbärliga för att helheten ska fungera. De ville skapa ETT team och ge en känsla av tillhörighet och gemenskap.

Ingen kände ännu till det nya varumärkets namn och utseende - detta ville uppdragsgivarna lansera för de 900 anställda under det gemensamma samkvämet på kvällen, samma dag. 
 

Lösning & Resultat: Human Logo

Vi föreslog att hela personalen skulle delta i skapandet av en human logo.

På dagen dirigerade vi de 900 deltagarna som, enligt våra noggranna beräkningar, skulle rusa ut på en stor gräsplan och ställa sig på utmärkta platser. Allt filmades från flera vinklar; från marken, från en lyftkran, från en helikopter och från en radiostyrd drönare.

Vid aktiviteten visste ingen av personalen vad de skapade tillsammans, det presenterade vi på kvällen under middagen. Först då fick de lära känna det nya gemensamma varumärket som de alla nu skulle arbeta under. [Missa inte filmen ovan!]


Uppdrag: Hjälp oss, vi vill få alla att vara med på att “lägga grunden” för vår nya vision och förankra våra fyra nya ledord #nya-ledord #varumärkesarbete

Kundens önskemål

Kunden kom till oss med ett antal önskemål: "Vi vill lägga grunden för vår nya vision och introducera fyra nya ledord. Samtidigt vill vi visa, med tydlighet, för samtliga våra 450 medarbetare att var och en är viktiga för verksamheten".


lösning & resultat: Jättepussel

Vi levererade ett förslag om att skapa ett jättepussel där var och en skulle få lägga en viktig pusselbit som skulle forma den nya visionen och visa de nya ledorden.

Vi täckte varje centimeter av konferensrummet där företaget skulle hålla till med ett pussel lika hållbart som ett laminatgolv.

Vi föreslog att företaget skulle inleda dagen med denna pusselaktivitet och sedan genomföra hela konferensen på det nya golvet, som därmed utgjorde den nya grunden. 

Vi inledde dagen med att VDn höll ett brandtal från scenen i den nu tomma möteslokalen. Jättepusselbitarna låg dolda i loungen utanför. VDns tal avslutades med att han fick sin personliga pusselbit i handen. Han gick därefter ner från scenen för att symboliskt "lägga den första pusselbiten", mitt i rummet. Sedan bjöds deltagarna ut på fika med musik i loungen och slussades in pö-om-pö med vars och ens pusselbit. På mindre än 45 min hade samtliga 450 deltagare lagt sin pusselbit och täckt hela golvet, inklusive scenen.

Uppdragsgivaren summerade resultatet i uttrycket "maximal måluppfyllelse och succé hos hela personalen!".


Uppdrag: Vi vill ha en workshop där vi förankrar våra nya varumärkeslöften på ett nytt och underhållande sätt #nya-ledord #nya-rutiner

Kundens önskemål

Vår kund önskade att personalen skulle uppleva företagets nya uppdaterade varumärkeslöften.

Man ville förankra löftena hos personalen genom en rad underhållande och sociala moment.

Kunden ville också ha en engagerande utmaning med lagindelning för att samtidigt stärka känslan av samhörighet.

Lösning & resultat: Filmgala

Vi föreslog en filmaktivitet med tillhörande filmgala på kvällen. I lag om åtta personer fick personalen skapa kortfilmer som gestaltade företagets nya varumärkeslöften.

Vi gav lagen en kort introduktion i filmteknik samt stor väska full med rekvisita som de fick använda efter eget huvud. Kortfilmerna redigerades därefter av våra professionella redigerare för att kunna visas under kvällens filmgala som även innehåll en pampig prisceremoni och artister.

Ett engagerande sätt att förankra de nya ledorden - samtidigt som alla hade otroligt roligt hela dagen och kvällen. 


Uppdrag: Vi vill förstärka vi-känslan och avsluta vår kick-off med en annorlunda och teambuildande festkväll #employerbranding

disco-axen.JPG

Kundens önskemål

"Vi vill förstärka 'vi-känslan' i företaget och få alla att känna sig som en del av våra framgångar!" 

Vår uppdragsgivare ville ha en alldeles speciell kick-off som skulle förtydliga för personalen hur viktiga de är för företagets framgång. Man ville bjuda på ett ”aha-ögonblick” där de anställda skulle lämna kick-offer fyllda med energi och engagemang.

 

Lösning & resultat: Musikalisk lagtävling

Vi visste precis vad som passade det här kunden! Efter det att sista punkten i konferenspasset var avklarad, pumpade vi ut discomusik i högtalarna. Vår ledare deklarerade, full av energi och med äkta disco-attityd, att "ikväll ska vi tillsammans kicka igång det nya året i en musikalisk lagtävling. Men först…"

Dörrarna öppnades till en anslutande lokal och med tyger, make-up, solglasögon, neonband, fjädrar med mera på varje lags bord. I lokalen spelades klassiska discolåtar till ”kreativitetsdryck” i form av champagne. Lagen samlades och tvingades interagera direkt - deras första uppgift var att skapa någonting som gjorde laget unikt; en frisyr, en sminkning eller liknande. 

En stund senare stod två bussar redo att transportera gästerna till middagslokalen. Här var borden utsmyckade med discokulor, glitter, glowticks, samt den profilerade spelplanen. 

Ett live-band, en riktig discogrupp, stod för konferencierskapet och deras discopassion smittade av sig när de bjöd gästerna på en stimulerande återblick till 70- och 80-talens glittriga dansgolv. Kvällen avslutades med en DJ som fick dansgolvet att koka! 

 

Så tyckte kunden

"Ett stort, stort tack för er fantastiska insats i lördags. Vi hade inte kunnat önska oss mer av dagen och kvällen. Vi och alla våra medarbetare är så nöjda med utfallet av kick-offen och ett gladare gäng medarbetare får vi leta efter.

Det blev en perfekt mix av strategiskt, teoretiskt arbete, rolig och givande föreläsning och ett sjuhelsikes party. Vi är så nöjda och har er att tacka för att allt fungerade så bra och era roliga och kreativa idéer. Utan er hade vi inte kommit i närheten av den succé som det nu blev! Ett stort tack från Anna och mig till er och era medarbetare."

Peter Elmquist, General Manager 


Uppdrag: Vi söker hjälp med nya ideer o- kreativ workshop i ÅF-butiker #varumärkesarbete

Team Eko9.jpg

Kundens önskemål

Vår kund ville ha en lagbaserade och rolig workshop under 4 till 5 timmar i Stockholmsregionen, med start på huvudkontoret och mål på en trevlig restaurang. 

Syftet var att på ett lättsamt och kreativt sätt få personalen att delta i en ”Workshop Off Site” där deltagarna i lag skulle besvara frågor om en viss produktkategori i fem olika återförsäljarbutiker.

Ledningens mål var att samla ihop så mycket material och idéer (i text bild) om exponeringen av företagets produkter i butik. 

 

Lösning & resultat: ipad-Aktivitet

Vi skapade en iPad-baserad workshop, som byggde på att deltagarna med hjälp av vår aktivitetsapp (och Stockholms Länstrafiks kort) skulle navigera till ett antal utmärkta stationer på en karta i appen. När teamen anlänt till rätt stationer presenterades en uppgift på iPaden.

Väl i butikerna fick teamen diskutera, motivera, dokumentera och fotografera olika butiksrelaterade uppdrag. Därefter följde en underhållande jakt med gåtor och kluriga problemlösningar genom Stockholms tunnelbana och innerstad. Målet var en restaurang på Kungsholmen där en ”After Activity-session” tog vid.

Senare på kvällen skickade vi samtliga lags insamlade material (texter med motiveringar samt bilder) till uppdragsgivaren så att man kunde gå igenom dessa under konferenspasset följande dag. Resultatet blev bra och engagerade diskussioner och utvärderingar!

 

Så tyckte kunden

"Teambuilding: Check!
Lärande: Check! 
Uppföljning med bilder etc: Check! 
Skojfaktor: Check!
Så summa summarum, vi är riktigt nöjda!"

Försäljningschef på företaget


Uppdrag: Vi vill stärka interna relationer #ny-marknad #employerbranding

Kundens önskemål

Kunden, som skulle samla personal och återförsäljare från hela världen för att lansera nya produkter, ville ha en teambuildande aktivitet under kvällens middag. Aktiviteten skulle följa konferensens tema, ”Black is Back”.
 

Lösning & Resultat: lagtävling med Rocktema

För att stärka relationerna mellan deltagarna lät vi huvuddagens supé gå i äkta rock’n’roll-anda utifrån det givna temat ”Black is Back” (en ordlek på företagets signaturfärg svart och AC/DCs album ”Back in Black” från 1980). 

Varje deltagare fick en peruk, tatueringsärmar och en speciellt framtagen ”Black is Back” t-shirt att bära under middagen.

Ett rockband ledde kvällen framåt med lättsamma och engagerande tävlingsinslag mellan middagens rätter.

Utklädning har, trots sitt lekfulla uttryck, en seriös betydelse - det är ett väl beprövat sätt att utveckla relationer över gränser som normalt är svåra att överbrygga, såsom ursprung, ålder och titlar.

De 200 deltagarna engagerade sig i temakvällen och visade att de ville vara en del av företaget och gemenskapen - samtliga klädde sig glatt i rekvisitan som vi delat ut. Aktiviteten visade på stor effekt på relationerna mellan deltagarna, oavsett titel och roll.


 

Gör din nästa konferens
till en upplevelse

Ta kontakt med oss så skapar vi ett skräddarsytt koncept
utifrån era mål och syften med konferensen.